Hammarskog med omnejd

Hammarskog är en av kommunen ägd fritidsgård vid Dalbyviken. Den är ett populärt utflyktsmål, vintertid åker man skridskor över Ekoln eller skidor från Kung Björns hög. MTB-åkningen är för den tekniskt roade medioker. Men landskapet är mycket vackert. Skidleden från Håga åks ofta på MTB. Lederna är lämpliga för nybörjare. Vretaudde är en mycket vacker rastplats.

1 Hammarskogsrundan
2 Skidleden
3 Hammarskog - Dalkarlskärret
4 Variant på leden till Dalkarlskärret
5 Toran — Vreta

1 Hammarskogsrundan

Längd: ca 3 km

Lätt stig i en slinga. Börja vid Hammarskog, Friluftsgård. Där finns tydlig skyltning och uppsatta kartor.

Till kartan                                                                        Till ledförteckning

2 Skidleden

Längd: ca 14 km fr Uppsala

Denna led åks vanligen från Kung Björns Hög i Hågadalen. Den utgör en fin utflykt. Dessvärre är det ofta lerigt. Beskrivning av dess norra del finns på Nåsten-sidorna.

Från asfaltvägen tar man av söderut, strax före Stabby om man kommer från Asplunda, och fortsätter förbi prästgården på grusväg och tar till vänster från denna en bit in i skogen. Passera skylt som visar vägen till Rudins koja in till vänster (NO). Fortsätt ca 100 metr och tag därefter till vänster  på stig på längs skogsbrynet i småknixig rolig terräng mot Hammarskog.

Passera under vackra klippor, som ibland klättras. Passera boskapshinder, tag till höger (SV), passera fält, led 1 och 3 går här till vänster. Passera ytterligare ett boskapshinder, och kom in i skog. Led 1 tar av til höger direkt efter boskapshinder. Huvudleden fortsätter rakt fram genom skogen på bred, fin, bitvis småknixig stig. När man närmar sig Hammarskog kan man antingen hålla sig kvar inne i skogen till strax före Hammarskog eller åka ut på en grusväg som kommer från Fyristorp. I det förra fallet kommer man ut på denna strax före Hammarskog. Kom fram till Hammarskog på grusvägen över gärde.

3 Hammarskog - Dalkarlskärret

Längd: ca 2,5 km

Fin led i vacker landskap. Kombineras med fördel med Skidleden eller vägen mot Uppsala-Näs kyrka.

Följ grusvägen från Hammarskog mot Uppsala-Näs. Tag strax till höger, ca 150 m från Hammarskog, och följ liten grusväg, fram tills den praktiskt taget tar slut vid Svanelien. Tag till vänster upp i skog. Skyltat för Toran.

Åk genom vackert området med hagar och ängar och slutligen barrskog fram till Dalkarlskärret. Korsa vägen och fortsätt på stig fram till Dalkarlskärrets västra sida. Härifrån kan man lätt ansluta till Skidleden.

Till kartan                                                                       Till ledförteckning

4 Variant på leden till Dalkarlskärret

Längd: ca 800 m

Variant på led tre. Tag till höger vid tunn skogsväg, åk nära skogsbryn och sedan längs rågång till Dalkarlskärret.

5 Toran — Vreta

Längd: ca 700 m.

Fin led från Toran till Vreta. Åk till Toran, längs led 3, kom upp på knallarna och håll sedan lätt till höger, för att runda gärde som leder ned till Dalbyviken på deras norra sida, cykla genom vacker terräng, ängar och hagar på tydlig stig, tag till höger vid hus, korsa boskapshinder, och fortsätt fram till vägen.

Till sidans topp                                        MTB runt Uppsala                                Index

Denna sida monterades först 2001-01-22 och uppdaterades senast 2003-05-18  av Per Löwdin.